Iedere auto heeft een aantal riemen en/of kettingen die essentieel zijn voor de juiste werking. Dit zijn slijtage onderdelen, die een bepaalde levensduur in jaren of kilometers hebben. Denk hierbij aan een multiriem (vroeger de V-Snaar), een distributieriem of een distributieketting. De distributieketting is vaak onderhoudsvrij, maar zeker bij auto’s van na 2010 waren er veel productiefouten, waardoor kettingen oprekten of zelfs knapten.
Wat doet een multiriem / V-Snaar?
Een multiriem zorgt voor het aandrijven van bijvoorbeeld de stuurbekrachtigingspomp, de airco pomp, dynamo etc. Een belangrijk onderdeel dus, als de multiriem knapt kom je vrijwel altijd stil te staan, omdat de dynamo niet meer werkt en de accu dus leeg loopt. Het is daarom belangrijk de multiriem regelmatig visueel te controleren op slijtage en tijdig te vervangen. Zo voorkom je problemen achteraf.
Hoor je (met name in de kou) een piepend geluid als de auto gestart is? Dan kan dit duiden op een versleten riem. Maak in dat geval zo snel mogelijk een afspraak voor een controle en eventuele vervanging.
Wat doet een distributieriem / ketting?
De distributieriem of ketting is één van de belangrijkste onderdelen onder je motorkap. Deze drijft, afhankelijk van het model auto je nokkenas(sen) aan en vaak ook waterpomp aan. Bij sommige auto’s is deze ook verantwoordelijk voor de aandrijving van de brandstofpomp. Een geknapte distributieriem, of ketting is gevaarlijk! Dit zorgt vrijwel altijd voor onherrroepelijke motorschade, omdat belangrijke onderdelen niet meer meedraaien.
Een distributieriem gaat afhankelijk van je type auto ongeveer tussen de 5 en 10 jaar mee of tussen de 100.000km en 250.000km mee. In je handleiding kun je zien wat voor jouw auto van toepassing is. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen, dan zoeken we het voor je op.
Een distributieketting was vroeger nagenoeg onderhoudsvrij, maar bij moderne auto’s gaven deze toch vaak problemen door matige productiekwaliteit. Zo gingen de kettingen oprekken met diverse nare bijgeluiden en storingen tot gevolg. In een aantal gevallen knapten ook de kettingen. Veel fabrikanten zijn daarom tegenwoordig weer overgestapt naar de distributiriem.
Voor alle situaties geld: Controleer in je onderhoudsboekje wanneer deze zaken vervangen zijn. Is dat niet duidelijk of staat het er helemaal niet in? Dan kun je mogelijk onder de motorkap nog een sticker vinden met daarop een datum en KM stand van een vervanging in het verleden. Als die er ook niet is, of je twijfelt, neem dan geen risico en neem contact met ons op. Dan controleren we op de riemen of kettingen nog in goede staat zijn.